Bratislavská Arcidecéza :: KBS :: KPKC
Ježiš - osloboditeľ od hriechu
2. 9.
Ježiš - osloboditeľ od hriechu
Cieľ: vysvetliť zmysel Kristovho utrpenia pre oslobodenie od hriechov
Božie slovo
Iné pramene
Podnety na prehĺbenie témy
- hriechom človek stratil priateľstvo s Bohom – milosť posväcujúcu, schopnosť žiť v spoločenstve s Bohom
- Boh nás napriek tomu neopustil, ale hľadá ako túto situáciu napraviť
- keďže človek nebol schopný sám vyriešiť túto situáciu, Boh sa stáva jedným z nás, aby nás vykúpil z každej neprávosti a očistil si vlastný ľud (porov. Tít 2,14)
- v každom náboženstve sa objavuje túžba po odpustení hriechov, ale ani v jednom z nich, okrem kresťanstva nezomrel Boh za človeka; v každom náboženstve je človek hriešny – ako východisko z tejto situácie sa ponúka reinkarnácia - snaha odstrániť svoj hriech v ďalšom živote; to ale nie je vykúpenie, to je trest, človek prevtelením nikdy neodstráni svoje hriechy, neoslobodí sa od nich; len Kristus nás svojou krvou oslobodil od hriechov
- Ježiš nás neoslobodil len od hriechov; oslobodil nás od samotnej moci hriechu
- Ježiš obetoval svoj život za nás, aby sme dostali odpustenie a žili s ním naveky
- chcel Boh smrť svojho Syna?
- aké sú účinky Kristovej obety na kríži?
- Ježiš zachraňuje od večnej smrti
- v Ježišovi pribili na kríž Lásku samu; On zomrel a trpel za všetky hriechy proti Láske
- dennodenne sa sprítomňuje/uskutočňuje Ježišova spásonosná obeta na kríži – sv. omša
- spásonosný zmysel utrpenia
- pomôcť uvedomiť si rozmer zástupníctva, na ktorom spočíva celé Kristovo tajomstvo (Incarnationis mysterium 10)
- sloboda a hriech/zlo je zneužitím slobody, ktoré vedie do otroctva z hriechu. Sviatosti nám dávajú vnútornú slobodu a vyslobodzujú z otroctva hriechu ...
- Ak niekto hľadá seba samého, svoju moc, pôžitok, slávu, budúcnosť, svoje vlastníctvo, stane sa neslobodným. Už nemôže byť pre druhých a pre Boha. Navyše tým, že sa odcudzil Bohu a ľuďom, odcudzil sa aj sebe samému.
- milosť
Podnety k spoločnému zdieľaniu v skupine
- príbeh Márie Magdalény rozviť na základe moci odpustenia hriechov. Prečo má Ježiš moc odpúšťať hriechy? Ako sa asi mohla cítiť? Skús sa vžiť do jej príbehu. Čo myslíš, prečo sa pýtali práve Ježiša? Nakoniec ho aj rešpektujú. Ježiš už aj vtedy bol autoritou.
- pamätáš si, ako si sa cítil po úprimnej spovedi? predstav si najpôsobivejšiu svätú omšu, na ktorú si vieš spomenúť, alebo si pripomeň čas, keď si sa cítil blízko Pánovi. Nemusel si zažívať výčitky svedomia, bol tam len pokoj a spokojnosť, keď si cítil Božiu lásku a prijatie. Keď zakúsiš Ježišovo milosrdenstvo a odpustenie vo sv. spovedi, môžeš nadobudnúť novú silu pre kresťanský život. Zažil si to niekedy?
- vzal niekto na seba dôsledky tvojej nezodpovednosti? Pomohol ti už niekto prekonať ťažkú situáciu?
- trpel si už niekedy nespravodlivo vplyvom druhého? Trpel už niekto kvôli tebe? Ako to vnímaš?
- keď sa pozrieš na kríž, predstav si, že ti Ježiš hovorí: „Urobil som to pre teba. Zanechal som nebo pre teba. Podriadil som sa ľudskému telu pre teba. Trpel som pre teba. Dal som každú kvapku krvi pre teba. Urobil som to všetko, aby som zvíťazil nad hriechom – pre teba!“ pouvažuj nad týmito slovami
- Ježiš zomrel za naše hriechy; Aký je to čin lásky! Aký bol Ježiš veľkodušný! A do akej hlbokej tmy musel vstúpiť, keď sa „stal hriechom“ za nás (2 Kor 5,21)! Ako sa k tejto skutočnosti postavíš?
- hriech má veľkú moc – je dosť silný na to, aby ti ochromil srdce, a je tiež dosť silný na to, aby vyžadoval Božiu uzdravujúcu silu; sám sa nedokážeš uzdraviť; nemôžeš si sám odpustiť; len Ježiš to dokáže – a robí to veľmi rád! Zažil si už moc hriechu? Ako si sa s tým vysporiadal?
- vedel by si sa ty obetovať a urobiť niečo za druhého?
- aj ty častokrát spôsobuješ Ježišovi rany; priatelia si navzájom nespôsobujú zranenia; naopak, chránia jeden druhého od zbytočných a bolestivých rán. Ako to vnímaš ty vo vzťahu s Ježišom? Považuješ Ježiša za svojho priateľa?
- ak žiješ len pre svoje „ego“, takýto život zväzuje a navyše zabúdaš na druhých, na Boha... je to tak? Čo si o tom myslíš?
Modlitba
- ruženec Božieho milosrdenstva
- Fatimská prosba: „Ó, Ježišu, odpusť nám naše hriechy, zachráň nás od pekelného ohňa a priveď do neba všetky duše, najmä tie, ktoré najviac potrebujú tvoje milosrdenstvo."
Aplikácia do života
- každý deň v tomto týždni si pripomeniem tieto pravdy evanjelia: „Som nové stvorenie v Kristovi; „Ježiš ma miluje; sám sa obetoval za mňa“; „Som oslobodený od zákona hriechu a smrti“; „Ježiš ma neodsudzuje; môžem ísť v pokoji“.
- prečítam si príbeh o uzdravení ochrnutého Mk 2,1-12
- účasť na sv. omši mimo nedele. Chvíľu premenenia skúsim prežiť ako moment, kedy Ježiš zomrel za mňa, za všetky moje hriechy
- modlitba jedného desiatku bolestného ruženca
- svätá spoveď
- prinesiem nejakú obetu za druhého
Materiály k téme
-
Film Gran Torino
Čo s hriechom?
Pokušenie je zákerné v tom, že vychádza z našich najhlbších túžob. Diabol nám predstaví rýchle a jednoduché riešenie na uspokojenie svojej potreby a nájdenie svojho šťastia. My začíname nad toto možnosťou uvažovať. Časom sa nám ukazuje, ako keby Boh žiarlil na naše šťastie a neustále nám predkladá iba kríž, pričom tu je ponuka na uspokojenie svojej túžby a môžem byť šťastný.
Nakoniec, keď človek pokušeniu podľahne, príde síce pár chvíľ šťastia, ale vzápätí nastáva sklamanie, cíti sa podvedený. Nič z toho, čo sa sľubovalo, nebolo naplnené a ostal iba pocit prázdna a sklamania. Vtedy sa začíname obviňovať, hnevať na seba. Sme znechutení, cítime sa špinaví a máme tendenciu sa schovať. Robíme presne to isté, čo prví rodičia v raji – schováme sa. Toto schovanie sa naznačuje stratu milosti posväcujúcej. Nie Boh nás odháňa, my máme strach postaviť sa pred neho. Nie Boh stojí ako vyhadzovač pred nebeskou bránou a nedovolí nám vstúpiť, ale my máme strach prísť pred neho. Máme chuť chodiť po kanáloch. Sami sa vylučujeme.
Čo s tým? Ponúka sa nám niekoľko možností: za prvé: nechať sa týmito výčitkami pohltiť. Je to cesta, ktorá vedie k zblázneniu sa. Mnohé psychické poruchy, depresie, pochádzajú práve z neschopnosti odpustiť si sebe samému. Toto nechceme. Preto volíme druhé riešenie: Popretie hriechu. Hriech akoby vlastne ani neexistoval, je to len moja predstava, ktorú vo mne živí viera. Niekto povedal, že toto je hriech a potom ja si to vyčítam. Preto nechceme počuť nič o hriechu. Chceme aby aj iní žili podobne, lebo veď keď nás je veľa, tak máme výhovorku – nedalo sa inak. Je to ako v škole. Keď všetci dostanú zlú známku, tak máme výhovorku: učiteľka je na vine, nevysvetlila, dala ťažké úlohy. No keď jeden dostane dobrú známku, tak nás už vyrušuje. Dokazuje, že my sme zlyhali a nie okolnosti sú na vine. Preto sa budeme na toho dobrého žiaka hnevať. To vysvetľuje, prečo sa hneváme na tých, čo veci zvládajú. Táto cesta ale nikam nevedie. Lebo aj keď budú všetci namočení v hriechu, výčitky nepominú. Tie sú nástrojom diabla, ktorý nás chce zničiť.
Je tu preto tretia možnosť. Uveriť, že existuje odpustenie. Uveriť, že môžeme začať od začiatku, uveriť, že niekto nás miluje aj napriek našej hriešnosti. Kristus je ten, čo nás volá. Chce nám dať nové oblečenie, chce uzdraviť rany a urobiť nás schopnými postaviť sa pred jeho tvár.
Jozef Vadkerty
Videá