Bratislavská Arcidecéza :: KBS :: KPKC
Sloboda človeka
1. 7.
Sloboda človeka
Cieľ: Uvažovať nad rôznymi aspektami slobody a poukázať na to, že sloboda neznamená robiť si čo chcem, ale mať možnosť nasledovať cieľ, ktorým je Boh
Božie slovo
„Človek je stvorený na to, aby dýchal nekonečnosť večnej lásky. Ak to nemôže, je ako uväznený, bez svetla. Až viera nás vedie k výšinám. Čo teda znamená "loviť ľudí"? Znamená to priviesť ich na slobodu, do Božích výšin, k životnej potrebe, ktorá im je určená.“ (Benedikt XVI.)
„Nie je neobmedzenej slobody, ona sa musí zastaviť pred stromom poznania dobrého a zlého.“ (Ján Pavol II.)
„Máte veľkú šancu dosiahnuť slobodu a plnosť života, a to nemožno sebeckým hľadaním vlastných výhod, ale len otvorením sa láske. Povolanie k láske je vaším základným povolaním. Ježiš vás volá k tejto ceste. Odpovedzte mu áno. Lež v cieli Kristovej lásky, prekročíte ponižujúce hranice sebectva, stanete sa budovateľmi Európy a nového Sveta.“ (Ján Pavol II.)
„Človeka bez slobody si nemožno predstaviť ináč, ako človeka bez života.“ (Lev Nikolajevič Tolstoj)
Podnety na prehĺbenie témy
- Boh stvoril človeka ako slobodnú bytosť
- Boh dar slobody neodvolal, ani vtedy, keď ju človek zneužil
- sloboda neznamená robiť si čo chcem, ale možnosť robiť to, čo sa má
- sloboda je v človekovi sila, ktorá mu umožňuje rásť a dozrievať v pravde a v dobre
- sloboda dosahuje svoju dokonalosť, keď je zameraná na Boha
- vnímať rozdiel medzi „sloboda od“ (sloboda ako neprítomnosť vonkajšieho donútenia) a „sloboda pre“ (možnosť nasledovať svoj cieľ)
- ak by sloboda znamenala mať možnosť výberu, tak najslobodnejší človek by bol ten, čo sa nikdy nerozhodol, lebo veď každým rozhodnutím sa vzdávame iných alternatív. Ak slobodu vnímame ako možnosť nasledovať cieľ, tak každým správnym rozhodnutím sa stávame slobodnejším.
- ľudia sú dnes otroci možností. Slobodu vnímajú ako možnosť robiť si čo chcú, ale mnohokrát nevedia čo vlastne chcú
- dnešný človek sa častokrát prejavuje ako neslobodný, lebo musí dosiahnuť všetko, čo chce
- sloboda a poslušnosť rodičom. Rodičia a dospievajúci sa navzájom „vychovávajú“. Boh chcel obdobie puberty, je dôležité. aby sa v tomto období mladý človek osamostatnil od rodičov. Toto obdobie je výzvou pre rodičov, aby svoje dieťa viedli k samostatnosti. Ako toto obdobie správne prežiť?
- právo na používanie slobody je neoddeliteľnou požiadavkou dôstojnosti človeka najmä v náboženskej a morálnej oblasti.
- Boh rešpektuje ľudskú slobodu a nikdy nebude konať proti ľudskej slobode.
Podnety k spoločnému zdieľaniu v skupine
- prečítaj si Mk 3, 1-6 a uvažuj nad tým, kto koná v tomto príbehu slobodne a kto neslobodne
- na základe prečítaného úryvku uvažuj nad slobodou. Prečo nie je slobodný človek s vyschnutou rukou, veď nemá čo stratiť? Prečo nie sú slobodní farizeji, veď oni majú moc, mohli by robiť to, čo chcú? Prečo je Ježiš najslobodnejší? Veď ho chcú za jeho skutky zahubiť?
- nebolo by jednoduchšie, keby ti Boh slobodu zobral? Prečo Boh na tvojej slobode trvá?
- čo by si robil, keby si mohol robiť to, čo chceš?
- čo chceš robiť? Aký je tvoj cieľ? Zmysel tvojho života?
- čo ťa zotročuje, zväzuje?
- aké rozhodnutie si už vo svojom živote urobil? Stal si sa tým slobodnejší?
- ako sa postavíš k veciam, ktoré musíš urobiť, ale sa ti nechce? Ako zostať napriek tomu slobodný?
- dávajú ti rodičia slobodu? Dôverujú ti? Ako si získaš ich dôveru?
- ako môžeš byť slobodný od tlaku okolia (všetci to tak robia...., nikto nechodí do kostola....)
Modlitba
Aplikácia do života
- zamysli sa nad tým, čo ťa robí najviac neslobodným a odovzdaj to v modlitbe Bohu
- pokús sa so svojimi rodičmi otvorene porozprávať o veciach, ktoré ti vadia. Snaž sa im v pokoji povedať svoj pohľad na veci a pokojne si vypočuj aj ich názor
Materiály k téme
Videá