Bratislavská Arcidecéza :: KBS :: KPKC
III. Boží príkaz
4. 7.
III. Boží príkaz
Cieľ: poukázať na nedeľu ako na príležitosť stráviť čas s Bohom, venovať sa sebe a blížnym
Božie slovo
Iné pramene
Podnety na prehĺbenie témy
- starozákonní židia zasvätili sobotu, lebo v sobotný deň sa pripomína Boží odpočinok v siedmy deň stvorenia, ako aj vyslobodenie Izraela z egyptského otroctva a zmluva, ktorú Boh uzavrel so svojím ľudom
- sobota bola pre kresťanov nahradená nedeľou, lebo nedeľa je dňom zmŕtvychvstania Ježiša Krista. Ako „prvý deň v týždni“ (Mk 16, 2)
- nedeľa - deň Pána
- slávenie nedele a iné prikázaných sviatkov účasťou na pánovej Eucharistii; zdržiavanie sa takých činností, ktoré znemožňujú preukazovať kult Bohu a narúšajú radosť vlastnú dňu Pána alebo potrebné zotavenie ducha i tela
- nedeľná eucharistia
- nedeľná povinnosť
- deň milosti a odpočinku od práce
- prikázané sviatky
- Boh nám dáva čas ... cítime, že potrebujeme priestor na oddych a v nedeľu chodíme do obchodov
- nedeľné spoločné stolovanie, nedeľná spoločná modlitba v rodine
Podnety k spoločnému zdieľaniu v skupine
- ako vyzerá nedeľa vo vašej rodine? Spoločné stolovanie? Spoločná modlitba?
- ako by si mohol urobiť nedeľu výnimočnou vo svojom živote?
- ako by si mohol využiť nedeľu na obohatenie tvojho duchovného života? (čítanie sv. písma, účasť na litániách, prehĺbenie medziľudských vzťahov – návšteva rodiny, pútnického miesta, kultúrneho podujatia, výlet do okolia...)
- kým by si sa inšpiroval?
- je nedeľa na pasívne leňošenie?
- ako kresťania slávia nedeľu?
- ako svätíš nedeľu a prikázaný sviatok Ty? Čo by si mohol zmeniť?
- nie každej profesie je umožnené, aby svätila nedeľu a prikázané sviatky. Ktoré profesie sú to?
- nákupné centrá – „novodobé chrámy“
- ktoré prikázané sviatky poznáš?
- Neh 8,9.10 – na základe tohto úryvku rozjímajte nad tým, k čomu nás Kristus pozýva v nedeľu
Modlitba
Aplikácia do života
- nedeľu prežijem z úcty k svojmu Bohu
- skúsim vybaviť nákupy počas týždňa, nenechám si ich na nedeľu
Materiály k téme
Dies Domini
63. Kristus prišiel uskutočniť nový “exodus”, dať slobodu utláčaným. On v sobotu vykonal mnoho uzdravení (porov. Mt 12, 9-14 atď.), určite nie preto, aby rušil deň Pána, ale aby naplno realizoval jeho význam: “Sobota bola ustanovená pre človeka a nie človek pre sobotu” (Mk 2, 27). Postaviac sa proti príliš legalistickému vysvetľovaniu niektorých svojich súčasníkov a rozvíjajúc opravdivý zmysel biblickej soboty, Ježiš, “Pán soboty” (Mk 2, 28) vracia zachovávaniu tohoto dňa oslobodzujúci charakter, sledujúci súčasne rešpektovanie Božích práv i práv človeka. Týmto sa vysvetľuje, prečo sa kresťania, ktorí ohlasovali oslobodenie uskutočnené v Kristovej krvi cítili byť oprávnení preniesť význam soboty na deň vzkriesenia. Kristova Veľká noc totiž oslobodila človeka od otroctva ešte radikálnejšieho ako bolo to, čo ťažilo utláčaný ľud: od otroctva hriechu, ktoré vzďaľuje človeka od Boha, vzďaľuje ho aj od seba samého i od iných a rozsieva v dejinách vždy nové zárodky zloby a násilia.
67. Prostredníctvom nedeľného odpočinku môžu nájsť svoj správny rozmer aj každodenné starosti a úlohy: hmotné veci, o ktoré sa znepokojujeme, uvoľňujú miesto duchovným hodnotám; osoby, s ktorými žijeme, opäť nadobúdajú v pokojnejšom stretaní a dialógu svoju pravú tvár. Tie isté prírodné krásy – mnohokrát ničené pod tlakom logiky, ktorá sa obracia proti človeku, - možno znovu objavovať a hlboko vychutnávať. Nedeľa, deň pokoja človeka s Bohom, so sebou samým i s blížnymi, sa tak stáva aj chvíľou, v ktorej je človek povolaný venovať dajaký pohľad obdivu prírode a dať sa strhnúť do tej obdivuhodnej a tajomnej harmónie, ktorá podľa výroku svätého Ambróza “prostredníctvom neporušiteľného zákona svornosti a lásky” zjednocuje rozličné prvky vesmíru do “zväzku jednoty a pokoja”. Človek sa stáva potom vedomým - podľa slov Apoštola – že “všetko, čo Boh stvoril, je dobré a nemá sa zavrhovať nič, čo sa prijíma so vzdávaním vďaky, lebo to sa posväcuje Božím slovom a modlitbou” (Tim 4, 4-5). Ak teda po šiestich dňoch práce – pre mnohých vlastne už po piatich – človek hľadá určitý čas na rozptýlenie a na dôkladnejšiu starostlivosť o ďalšie stránky svojho života, zodpovedá to opravdivej potrebe v plnom súlade s evanjeliovým posolstvom. Veriaci je povolaný preto vyhovieť tejto požiadavke a zladiť ju s prejavmi svojej osobnej i spoločenskej viery, ktorá sa prejavuje v slávení a svätení Pánovho dňa. preto je prirodzené, že sa kresťania zasadzujú o to, aby aj v zvláštnych okolnostiach našich čias občianska legislatíva pamätala na ich povinnosť svätiť nedeľu. V každom prípade je povinnosťou ich svedomia organizovať nedeľný odpočinok tak, aby bolo možné zúčastniť sa na svätej omši, zdržovať sa prác a záležitostí nezlučiteľných so svätením Pánovho dňa s jeho typickou radosťou a potrebným odpočinkom ducha i tela.
68. Aby však samotný odpočinok nevyšiel naprázdno, alebo aby sa nestal prameňom nudy, musí prinášať duchovné obohatenie, viac slobody, možnosť venovať sa kontemplácii a vytvárať bratské i sesterské spoločenstvo. Veriaci nech si vyberajú spomedzi kultúrnych podujatí a zábav, ktoré ponúka spoločnosť tie, ktoré lepšie zodpovedajú životu podľa evanjeliových príkazov. Takýmto spôsobom nedeľný a sviatočný odpočinok dostane “prorocký” rozmer, lebo potvrdzuje nielen absolútny primát Boha, ale aj primát a dôstojnosť osoby vzhľadom na požiadavky spoločenského a ekonomického života. Určitým spôsobom v predstihu zobrazuje “nové nebo” a “novú zem”, kde bude oslobodené z otroctva potrieb definitívne a úplné. Stručne, deň Pána sa tak stane najopravdivejším spôsobom aj dňom človeka.
Videá