Žalm 45 - 2.časť, SV. JÁN PAVOL II.

 

Katechéza svätého Jána Pavla II. 7. 10. 2004

 

Svadobná pieseň pre Kráľa
45. žalm je veselý a radostný svadobný spev. Tento obraz svadby nám umožňuje venovať tento žalm všetkým manželom, ktorí žijú svoje manželstvo s intenzívnou vnútornou radosťou, ako znamenie „veľkého tajomstva“; ako hovorí svätý Pavol, „lásky Boha Otca k ľudstvu a Krista k Cirkvi“ (porov. Ef 5,32).

Tento žalm nám však otvára aj ďalší pohľad. Na scéne je totiž hebrejský kráľ a práve preto tu následná židovská tradícia vidí symbol dávidovského Mesiáša a kresťanská tradícia tento hymnus pretvorila na spev na počesť Ježiša Krista. Teraz zameriame pozornosť na osobu kráľovnej, ktorú dvorný básnik, autor žalmu (porov. Ž 45,2), zobrazuje s veľkou jemnosťou a citom. Odkaz na fenické mesto Týrus (porov. v. 13) hovorí, že tu ide o cudziu princeznú. Výzva zabudnúť na ľud a dom otca, odkiaľ princezná musela odísť, tu dostáva preto osobitný význam.
Povolanie k manželstvu je veľkým zvratom v živote a zásadne ho mení, ako to je zrejmé už z knihy Genezis: „Preto muž opustí svojho otca i svoju matku a prilipne k svojej manželke a budú jedným telom“ (Gen 2,24). Keď kráľovná - nevesta prichádza ku kráľovi a jej svadobný sprievod prináša dary, ten je ohromený jej krásou (porov. Sal 44,12-13). Je dôležité vidieť, ako tu žalmista vyzdvihuje ženu: „je plná jasu“ a túto jej vznešenosť zdôrazňujú aj svadobné šaty utkané zo zlata a vyzdobené vzácnymi výšivkami. (porov. vv. 14-15).
Biblia rada hovorí o kráse ako o odraze samého Boha. Aj odev môže byť symbolom vnútorného oslnivého svetla a čistoty duše. Zároveň tu myslíme aj na nádherné stránky Piesne piesní (porov. kk. 4 a 7) a tiež aj na Knihu zjavenia svätého Jána, ktorá hovorí o Baránkovej svadbe, teda o Kristovi so spoločenstvom vykúpených, kde sa kladie dôraz na symbol svadobného odevu: „Nadišla Baránkova svadba a jeho nevesta sa pripravila. A smela sa obliecť do čistého, skvúceho kmentu - ten kment sú spravodlivé skutky svätých“ (Zjv 19,7-8).
Okrem nevestinej krásy žalmista vyzdvihuje aj radosť, ktorá ide zo slávnostného sprievodu panien, jej družíc, ktoré ju sprevádzajú v radosti a nadšení“ (porov. Ž 44,15-16). Úprimná a hlboká radosť je vyjadrením lásky, ktorá má svoj podiel na dobre osoby, ktorú miluje z úprimného srdca. Záverečné slová nám tu naznačujú ďalšiu podstatu, ktorá spočíva v manželstve, a to je plodnosť. Hovorí sa tu totiž o „synoch a pokoleniach“ (porov. vv. 17-18). Budúcnosť, a nielen nejakého rodu či dynastie, ale celého ľudstva, závisí práve od toho, že manželský pár dáva svetu nové stvorenia.
Toto je vážna téma súčasnosti na Západe, ktorý je často neschopný zveriť svoju existenciu budúcnosti prostredníctvom plodenia a výchovy nových stvorení, ktoré by pokračovali v budovaní civilizácie národov a tak uskutočňovali plán spásy. Mnohí cirkevní otcovia, ako je známe, vysvetľovali tento obraz kráľovnej vidiac v nej Pannu Máriu, už v počiatočných veršoch: „Čuj, dcéra, a pozoruj, nakloň svoj sluch ...“ (v. 11). Tak je to aj napríklad v Homílii o Božej Matke Crisppa Jeruzalemského, kapadóckeho otca, ktorý patril v Palestíne do mníšskej komunity svätého Eutímia a keď sa stal kňazom, bol guardiánom Baziliky Svätého kríža Anastasis v Jeruzaleme.
„Na teba sa obraciam, hovorí k Panne Márii, k tebe, ktorá sa pripravuješ za nevestu veľkému vládcovi, k tebe, ktorá sa pripravuješ počať Božie Slovo spôsobom, ktorý pozná iba Boh... „Počuj, dcéra, a pozri, nakloň svoj sluch.“ Tu sa potvrdzuje radostná zvesť vykúpenia sveta. „Nakloň svoj sluch, lebo to, čo budeš počuť, pozdvihne tvoje srdce ... Zabudni na svoj ľud a na dom svojho otca.“ Nehľaď na pozemské príbuzenstvo, lebo sa staneš nebeskou kráľovnou. A počúvaj, hovorí ďalej Crisppus, ako ťa miluje ten, ktorý je Stvoriteľom a Pánom všetkých vecí. Kráľ túži po tvojej kráse. Sám Otec ťa vezme ako vlastnú nevestu a Duch pripraví všetky podmienky, ktoré sú potrebné na túto svadbu ... Never, že porodíš obyčajné ľudské dieťa, lebo ono bude tvojím Pánom a ty sa mu budeš klaňať. Tvoj Stvoriteľ sa stal tvojím dieťaťom, počneš ho a spolu s mnohými ľuďmi sa mu budeš klaňať ako svojmu Pánovi.“

(Preklad: Slovenská redakcia VR)

Katechezy: 

Videá