Kladenie otázok

 

Vzdelávanie v akejkoľvek oblasti je najúčinnejšie prostredníctvom kladenia otázok. Naozajstní pedagógovia nevnucujú študentom svoje presvedčenie. Skôr sa usilujú sprevádzať ich bludiskom poznatkov, pochybností, úvah a otázok k objavovaniu pravdy. V priebehu výchovno-vzdelávacieho procesu sa v každom študentovi usilujú rozvíjať čo najväčšiu osobnú dokonalosť. Veľkí učitelia kladú otázky. Ich štýl sa podobá skôr na dialóg ako monológ.
 
Otázky, ktoré kladieme, sú aspoň také dôležité, ba dokonca možno i dôležitejšie ako odpovede, ktoré nachádzame. Ak dávame zle postavené otázky, vždy dostaneme nesprávne odpovede.
 
Mali by sme sa vystríhať kladeniu otázky so sarkastickým, cynickým či vopred odmietavým výrazom, ako to robia vedátori v akademickom prostredí. Pýtajú sa tak, ako keby samotná otázka bola odpoveďou. My by sme mali klásť otázky s veľkou dôverou. Mali by sme ich klásť v očakávaní, že zanedlho spoznáme ovocie stáročného praktického, intelektuálneho a duchovného úsilia. Takéto osvecujúce poznanie je skúsenosťou, ktorá mení život.
 
(Zdroj: Matthew Kelly, Dynamickí katolíci)

Videá