Bratislavská Arcidecéza :: KBS :: KPKC
Základná charakteristika prípravy k prijatiu sviatosti birmovania
Základná charakteristika prípravy k prijatiu sviatosti birmovania
ThDr. Jozef Šelinga, PhD.
(pedagogicko - metodologické hľadisko)
Každý správca farnosti popri mnohých pastoračných povinnostiach má na svojich pleciach i neľahkú úlohu realizovať prípravu birmovancov k prijatiu sviatosti birmovania. Doterajšia prax prípravy ukazuje viacero spôsobov. Napríklad birmovanci sa pripravujú v škole v rámci vyučovania náboženstva alebo tzv. frontálnou prípravou, ktorá sa uskutočňuje v kostole formou prednášok - kázní, čo vyústi do overovania vedomostí birmovancov. Vo viacerých farnostiach sa pristúpilo k príprave birmovancov v malých skupinách. Tento spôsob, ako ukazujú skúsenosti, je najnáročnejší, ale možno povedať, že aj najúčinnejší. Bolo by zaujímavé analyzovať jednotlivé spôsoby s poukazovaním na klady i zápory každej formy prípravy.
Môj vstup a vklad do tohto celoslovenského seminára je zameraný na prípravu birmovancov formou modelu, ktorý spomínam ako posledný. Hneď na začiatku chcem zdôrazniť, že nič, čo budem ponúkať, netreba v žiadnom prípade brať doslovne. Sotva by sa niekomu podarilo pripraviť taký model, ktorý by bol aplikovateľný vždy a všade. Dúfam však, že jednotlivé prvky navrhovaných krokov môžu poslúžiť ako inšpirácia pre zostavenie takej prípravy, ktorú sa kňaz spolu s animátormi rozhodne realizovať vo svojej farnosti.
Skutočnosti, ktoré by mali byť zohľadnené v príprave
Dôležitosť projektu
Prvým a veľmi dôležitým krokom bude vytvorenie projektu prípravy. Bez toho, aby bolo jasné, čo sa bude diať, odkiaľ a kam sa bude smerovať, kto, čo a ako bude robiť, život v skupine môže sotva napredovať.
Body projektu:
– ročná príprava;
– 24 stretnutí včítane úvodného a záverečného stretnutia;
– stretnutia 2-krát mesačne;
– práci v skupinách predchádza stretnutie kňaza s birmovancami na sv. omši, napr. v piatok;
– realizácia katechéz v skupinách cez víkend;
– celý projekt prípravy je realizovaný v 4 základných etapách
Práca v skupinách
Ideálne by bolo, keby skupinu tvorili 2 animátori a 8-10 birmovancov. Prvé stretnutie v skupinách je veľmi dôležité. Nesmú chýbať niektoré dôležité prvky, ako:
– vzájomné zoznámenie sa;
– výzvy smerujúce k vzájomnej komunikácii, zdieľaniu a aktívnej účasti počas každého stretnutia;
– stanovenie „pravidiel hry“ (pozri nasledujúcu schému);
– základné predstavenie projektu prípravy, a to aj vizuálnou formou (pozri obr. č. 4);
– dĺžka stretnutia by nemala presahovať 1 1/2 hodiny;
– každé stretnutie by malo mať niekoľko častí: daj nazerať, uč rozumieť, veď k činnosti, nezabúdaj na modlitbu;
– .................
Spis alebo stretnutie
Boh Otec ... Ježiš Kristus ... Duch Svätý sú osoby. Viera nie je len množstvom tvrdení, v prvom rade je stretnutím s Niekým. Je vstupom do tajomstva Niekoho.
„O niekom“ môžeme vypracovať vedeckú štúdiu zostavenú zo psychológie, psychoanalýzy, zdravotného stavu ... To vyústi v jeden zväzok s určitým obsahom, viac-menej kompletným.
Ale „s niekým“ môže dôjsť v živote k stretnutiu, a potom aj k ďalším stretnutiam, ktoré majú svoj rytmus a svoje napredovanie: počiatočné poznanie, realizovanie prvých spoločných krokov, vytvorenie priateľstva, ba všetko môže vyústiť v lásku a v manželstvo.
V prvom prípade sa vie veľa vecí o niekom. V druhom prípade ide o poznanie niekoho. Pokiaľ ide o Boha, v prvom prípade sa človek učí o ňom, študuje teológiu. V druhom prípade odkrýva lásku pre život teraz a tu. Ide o prežívanie skúsenosti s Bohom.
Boh filozofov, vedcov, teórií je niekto mimo ľudskej skúsenosti. Nie je to však Boh kresťanov, teda ten, ktorý by nás mohol zaujímať.
Samozrejme, že môžeme akumulovať vedomosti o Bohu, náboženstve a náboženstvách. Existuje náboženská veda, ale viera nie je len veda. Ona je skôr život. „Je tiež doktrína, ale doktrína života.“ Viera je poznanie v jednotnom čísle. Poznanie Niekoho. Možno ho poznať metódou života - vychádzajúc zo života a smerujúc k životu.
Reč, ktorej by všetci rozumeli
Pravdy, ktoré ideme podávať mladým kresťanom o osobnom Bohu, sú formulované v reči viazanej na kultúru istej doby. To je fakt. Môže tu však vzniknúť istý paradox: O Bohu živom hovoríme mŕtvou rečou. Často používame mŕtvy jazyk a človek 20. storočia ničomu nerozumie.
Vzniká potreba interpretovať pravdy týkajúce sa Boha obrazmi, myšlienkami, rečou dneška. Inak sa dopustíme hriechu Izraela: rezervovali by sme vieru len niektorým privilegovaným, a pritom je ona určená všetkým.
Konkrétny život 14-16 ročných
Celý projekt prípravy začína dvoma antropologickými etapami (Kto vlastne som? Skutočnosti, ktoré ovplyvňujú môj projekt života.) V centre pozornosti je teda človek. Myslím, že je dôležité začínať práve ním. Všimnime si, že aj samotné Krédo, ktorého centrálnou osou je trojjediný Boh, začína slovom verím. Kto verí? Ja verím. Teda aj tu sa vychádza od človeka.
Hneď od 1. stretnutia si treba uvedomovať, že adresátmi jednotlivých katechéz sú mladí ľudia, ktorí žijú v konkrétnej dobe a ktorí vlastnia určitú kultúru. Jednotlivé katechézy musia tieto skutočnosti brať do úvahy.
Smerovanie k zvnútorneniu
– Príprava sleduje výchovu vo viere, čiže ide o vieru prežívanú v bežnom, každodennom živote, preto každé stretnutie ponúka:
– konfrontovanie života s Božím slovom,
– čas pre vlastnú úvahu,
– priestor pre modlitbu.
Pozývanie k osobným rozhodnutiam
Projekt prípravy obsahuje momenty, kedy sa zvlášť apeluje na slobodu birmovancov, čo sa prejavuje výzvami pre ich osobné rozhodnutia.
– Pri úvodných stretnutiach môžu byť birmovanci vyzvaní odpovedať na 2 otázky: Čo ich motivuje prijať sviatosť birmovania? Či si myslia, že označené dôvody sú správne?
– Viera je slobodnou odpoveďou človeka na Božie volanie. Kňaz i animátori by sa mali snažiť realizovať tento rozmer slobody, napr. tým, že umožnia birmovancom bez zábran vyjadrovať svoje názory, aj keď nie sú celkom správne. Taktiež musí existovať možnosť opustiť skupinu, ak by pre birmovanca bolo prijatie sviatosti iba formálnou záležitosťou alebo nútením zo strany kohokoľvek.
– Dôležitým momentom je aj písanie osobnej žiadosti o prijatie tejto sviatosti vo forme otvoreného listu biskupovi. V tomto liste ide o zdôvodnenie žiadosti prijať túto sviatosť.
Čas zrenia
Príprava ku sviatosti birmovania je časom zrenia. Toto zrenie má svoje zákonitosti. Rastline môžeme pripraviť pôdu, môžeme jej umožniť prístup k slnku, k vlahe, ale nemôžeme ju ťahať za listy, aby rýchlejšie rástla. Každý birmovanec má svoju vlastnú históriu, ktorá je viazaná na rodinu, prostredie, vedomosti, ale aj skúsenosti. Zároveň sa vyznačuje aj určitými vlohami a povahovými vlastnosťami. To všetko je potrebné brať do úvahy, zvlášť, ak premýšľame o cieli prípravy.
Prijatie sviatosti nemôžeme vnímať ako konečný cieľ, ale ako jednu dôležitú etapu duchovného života, ktorá štartuje ďalšiu etapu obohatenú novou skúsenosťou.
1. úloha:
Ktoré prvky by mala ešte obsahovať príprava?
Sviatosť kresťanskej dospelosti
Témy jednotlivých katechéz
Nasledujúce témy sú len návrhmi, ktoré sa môžu meniť alebo vhodnejšie vyjadriť:
1. etapa: Kto vlastne som?
– Som ten, ktorý dospieva.
– Som tvorcom svojho projektu života.
– Štyri piliere môjho projektu života.
– Som slobodný pri tvorbe môjho projektu života.
2. etapa: Skutočnosti, ktoré ma formujú
– Peniaze - najväčšia hodnota?
– Médiá - môžem byť nimi manipulovaný?
– Partia - dar alebo pasca?
– Známosť - kam chceme smerovať?
3. etapa: Boh v mojom projekte života
– Čo znamená veriť?
– V akého Boha veria kresťania?
– Boh zjavujúci seba.
– Tajomstvo Ježišovej osoby.
– Ježiš hovorí o Bohu slovom a vlastným životom.
– Ježiš robí človeka slobodným.
– Ježiš svojou smrťou zachraňuje ľudstvo od hriechu a smrti.
– Boh kriesi Ježiša k životu.
4. etapa: Prečo ísť na birmovku?
– Ježiš posiela svojho Ducha - stretnutie s prvými svedkami.
– Cirkev - dielo Ducha Svätého - križovatka viditeľného i neviditeľného.
– Sviatosti - poklad zverený Cirkvi.
– Krst - realizácia Božieho povolania v človeku.
– Sviatosť birmovania - dar Ducha Svätého.
– Prejavy Ducha Svätého - vo svete a v nás.
– Duch Svätý posiela svedčiť a budovať nový svet.
– Eucharistia a modlitba - čerpacie stanice na cestách viery.
Videá