Bratislavská Arcidecéza :: KBS :: KPKC
Žalm 142 - sv. Ján Pavol II.
TY SI MOJE ÚTOČISKO,Žalm 142
Katechéza Jána Pavla II. na všeobecnej audiencii pre veriacich na Námestí svätého Petra 12. novembra 2003
Večer 3. októbra 1226 umieral svätý František z Assisi: jeho poslednou modlitbou bol práve Žalm 142, ktorý sme práve počuli. Svätý Bonaventúra spomína, že svätý František „prepukol v plač vo zvolaní žalmu: ,Nahlas volám k Pánovi, nahlas a úpenlivo prosím Pána' a recitoval ho až do posledného verša: Spravodliví sa zhromaždia vôkol mňa, keď mi prejavíš priazeň' „ (Leggenda Maggiore, XIV, 5; in: Fonti Francescane, Padova - Assisi 1980, p. 958).
Žalm je naliehavou prosbou výrazne vyslovenou skupinou slov úpenlivej modlitby k Pánovi: „Nahlas volám”, „úpenlivo prosím Pána”, „nariekam pred ním”, „rozprávam mu o svojom súžení” (v. 2-3). V ústrednej časti žalmu prevláda dôvera v Boha, ktorý nie je ľahostajný k utrpeniu veriaceho (porov. v. 4-8). Týmto postojom sa svätý František uberal v ústrety smrti.
Boh sa tu vzýva slovom „Ty", ako osoba, ktorá poskytuje bezpečie: „Ty si moje útočište” (v. 6). „Ty poznáš moje chodníky”, to je priebeh môjho života, prejdená cesta poznačená voľbou pre spravodlivosť. Na tejto ceste však bezbožníci nastavili slučku (porov. v. 4): je to typický obraz prevzatý z poľovníckej scény a je častý v žalmových prosbách na označenie nebezpečenstiev a nástrah, ktorým je vystavený spravodlivý.
Pred touto nočnou morou žalmista takmer bije na poplach, aby Boh zhliadol na jeho situáciu a zasiahol: „Pozri sa napravo a viď!” (porov. v. 5). Podľa východného obyčaja v súdnom procese po pravici osoby stál obhajca alebo svedok obhajoby, alebo v čase vojny telesná stráž. Veriaci je teda sám a opustený, „nik ho už nepozná”. Preto vyjadrí úzkostlivé zistenie: „Nemám už kam sa uchýliť, o môj život nikto nestojí” (v. 5).
Hneď nato výkrik vyjavuje nádej, ktorá prebýva v srdci prosiaceho. Od tejto chvíle jedinou a účinnou blízkosťou je tá, ktorá pochádza od Boha: „Ty si moje útočište, môj podiel v krajine žijúcich” (v. 6). „Podiel” alebo „diel” v biblickej reči je dar zasľúbenej zeme, znak Božej lásky voči svojmu ľudu. Pán zostáva teda posledným a jediným základom, o ktorý sa možno oprieť, jedinou možnosťou života, najvyššou nádejou.
Žalmista ho vzýva naliehavo, pretože je „hrozne zdeptaný” (v. 7). Úpenlivo ho prosí, aby zakročil a roztrhal reťaze v žalári osamelosti a nepriateľstva (porov. v. 8) a vyviedol ho z priepasti skúšky.
Ako v iných prosebných žalmoch záverečná perspektíva je zameraná na vzdávanie vďaky, ktorá sa prednesie Bohu po vypočutí prosby: „Vyveď ma zo žalára, aby som tvoje meno mohol velebiť” (tamže). Keď bude verný človek zachránený, odoberie sa ďakovať Pánovi v liturgickom zhromaždení (porov. tamže). Obklopia ho spravodliví, ktorí pociťujú záchranu brata ako dar aj pre nich samých.
Takáto atmosféra by mala byť aj v kresťanských sláveniach. Bolesť jednotlivca musí nájsť ozvenu v srdciach všetkých; rovnako radosť každého jedného musí prežívať celé modliace sa spoločenstvo. Veď je „dobré a milé, keď bratia žijú pospolu” (Ž 133, 1) a Pán Ježiš povedal: „Kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi" (Mt 18, 20).
Kresťanská tradícia aplikovala Žalm 142 na prenasledovaného a trpiaceho Krista. Z tohto pohľadu žiarivý cieľ žalmovej prosby sa premieňa na veľkonočné znamenie na základe slávneho vyústenia Kristovho života a nášho určenia vstať z mŕtvych s ním. Potvrdzuje to svätý Hilár z Potiers, slávny učiteľ Cirkvi zo štvrtého storočia v svojom Traktáte o žalmoch.
Komentuje latinský preklad posledného verša žalmu, ktorý hovorí o odmene pre modliaceho sa a o očakávaní spravodlivých: Me exspectant iusti, donec retribuas mihi. Svätý Hilár vysvetľuje: „Apoštol nás učí, akú odmenu dal Otec Kristovi: , Boh ho nad všetko povýšil a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno, aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno v nebi, na zemi i v podsvetí a aby každý jazyk vyznával: Ježiš Kristus je Pán na slávu Boha Otca' (Flp 2, 9-11). Toto je odmena: telu, ktoré prijal, je daná večnosť v Otcovej sláve.
Čo potom môžu očakávať spravodliví, nás učí sám Apoštol, keď hovorí: ,Naša vlasť je v nebi. Odtiaľ očakávame aj Spasiteľa Pána Ježiša Krista. On mocou, ktorou si môžeme podmaniť všetko, pretvorí naše úbohé telo, aby sa stalo podobným jeho oslávenému telu' (Flp 3, 20-21). Spravodliví ho totiž očakávajú, aby ich odmenil, čiže pripodobnil ich sláve svojho tela, ktoré je požehnané naveky vekov. Amen” (PL 9, 833-837).
Zdroj: Liturgia, Časopis pre liturgickú obnovu, Ročník XIV. č. 1/2004
Videá