Bratislavská Arcidecéza :: KBS :: KPKC
EUCHARISTIA OTVÁRA BOŽIU BUDÚCNOSŤ - sv. Ján Pavol II.
EUCHARISTIA OTVÁRA BOŽIU BUDÚCNOSŤ
Katechéza Jána Pavla II. na všeobecnej audiencii pre veriacich na Námestí svätého Petra 25. októbra 2000
„Účasťou na pozemskej liturgii ochutnávame už tú nebeskú” (SC 8; porov. GS 38). Tieto také jasné a podstatné slová Druhého vatikánskeho koncilu nám predstavujú základnú dimenziu Eucharistie: jej jestvovanie ako „futurae gloriae pignus", závdavok budúcej slávy podľa krásneho výrazu kresťanskej tradície (porov. SC47). „Táto sviatosť - poznamenáva svätý Tomáš Akvinský - nás neuvádza ihneď do slávy, ale dáva nám silu, aby sme slávu dosiahli a preto sa nazýva , viaticum' ” (Summa Th. III, 79, 2, ad 1). Spoločenstvo s Kristom, ktoré teraz prežívame, kým sme pútnici a pocestní na cestách dejín, predchádza najvyššie stretnutie v deň, v ktorom „mu budeme podobní, lebo ho budeme vidieť takého, aký je” (1Jn 3,2). Eliáš, ktorý na ceste púšťou vyčerpaný klesol pod borievkou a znova ožíva tajomným chlebom, kým nepríde na vrchol k stretnutiu s Bohom (porov. 1Kr 19,1-8), je tradičným symbolom púte veriacich, ktorí v eucharistickom pokrme nachádzajú silu kráčať k žiariacemu cieľu svätého mesta.
Toto je aj hlboký zmysel manny, ktorú Boh pripravil na sinajskej púšti, „anjelský chlieb”, schopný poskytnúť každú slasť a uspokojiť každú chuť, prejav (Božej) sladkosti voči svojim synom (porov. Múd 16,20-21). Bude to sám Kristus, u ktorého prebleskne tento duchovný význam udalosti z Exodu. Je to On, ktorý nám dáva v Eucharistii ochutnať dve vône pokrmu pútnika a pokrmu mesiášskej plnosti vo večnosti (porov. Iz 25,6). Aby sme si požičali výraz zasvätený sobotnej hebrejskej liturgii, Eucharistia je „ochutnanie večnosti v čase” (A. J. Heschel). Ako Kristus žil v tele a pritom zostal v sláve Božieho Syna, tak Eucharistia je božská a transcendentná prítomnosť, spoločenstvo s večnosťou, znamenie „prelínania sa pozemskej obce s nebeskou” (GS40). Eucharistia, pamiatka Kristovej Paschy, je svojou povahou nositeľkou večného a nekonečného v ľudských dejinách.
Tento aspekt, že Eucharistia otvára Božiu budúcnosť, aj keď ju necháva zakotvenú v prítomnej skutočnosti, osvetľujú Kristove slová, ktoré vyslovuje nad kalichom vína pri Poslednej večeri (porov. Lk 22,20; 1Kor 11,25). Marek a Matúš pripomínajú tými istými slovami zmluvu krvi v sinajských obetiach (porov. Mk 14,24; Mt 26,28; porov. Ex 24,8). Lukáš a Pavol naopak, odhaľujú splnenie „novej zmluvy" predpovedanej prorokom Jeremiášom: „Hľa, prichádzajú dni, hovorí Pán, keď uzavriem s domom Izraela a s domom Júdu novú zmluvu; nie takú zmluvu, akú som uzavrel s ich otcami” (31,31-32). Ježiš totiž vyhlasuje: „Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi.” „Nový” v biblickej reči spravidla označuje pokrok, definitívnu dokonalosť.
Lukáš a Pavol ďalej zdôrazňujú, že Eucharistia je anticipáciou horizontu slávneho svetla, ktoré je vlastné Božiemu kráľovstvu. Pred Poslednou večerou Ježiš vyhlasuje: „Veľmi som túžil jesť s vami tohoto veľkonočného baránka skôr, ako budem trpieť. Lebo hovorím vám: Už ho nebudem jesť, kým sa nenaplní v Božom kráľovstve.” Vzal kalich, vzdával vďaky a povedal: „Vezmite ho a rozdeľte si ho medzi sebou. Lebo hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z plodu viniča, kým nepríde Božie kráľovstvo” (Lk 22,15-18). Aj Pavol výslovne pripomína, že eucharistická večera sa rozprestiera k poslednému príchodu Pána: „Vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť tento kalich, zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde" ( 1Kor 11,26).
Štvrtý evanjelista Ján vyzdvihuje toto smerovanie Eucharistie k plnosti Božieho kráľovstva v slávnej reči o „chlebe života”, ktorú má Ježiš v kafarnaumskej synagóge. Symbol, ktorý berie ako vzťažný biblický bod, je, ako sa už naznačilo, tá manna, ktorú Boh ponúkol Izraelu putujúcemu na púšti. Pokiaľ ide o Eucharistiu, Ježiš slávnostne tvrdí: „Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky... Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život a ja ho vzkriesim v posledný deň... Toto je ten chlieb, ktorý zostúpil z neba, a nie aký jedli otcovia a pomreli. Kto je tento chlieb, bude žiť naveky” (Jn 6,51.54.58). „Večný život” v reči štvrtého evanjelia je ten istý božský život, ktorý prekračuje hranice času. Eucharistia tým, že je spojením s Kristom, je teda účasťou na Božom živote, ktorý je večný a víťazí nad smrťou. Preto Ježiš vyhlasuje: „Vôľa toho, ktorý ma poslal, je, aby som nestratil nič z toho, čo mi dal, ale aby som všetko vzkriesil v posledný deň. Lebo vôľa môjho Otca je, aby každý, kto vidí Syna a verí v neho, mal večný život; a ja ho vzkriesim v posledný deň” (Jn 6,39-40).
V tomto svetle, ako sugestívne hovoril ruský teológ Sergej Bulgakov, „liturgia je nebo na zemi.” Preto som v apoštolskom liste Dies Domini zopakoval slová Pavla VI. a vyzval som kresťanov, aby nezanedbávali „toto stretnutie, túto hostinu, ktorú nám Kristus pripravuje vo svojej láske. Nech je účasť na nej čo najväčšia a najradostnejšia! To Ježiš Kristus, ukrižovaný i oslávený, kráča uprostred svojich učeníkov, aby ich spolu pritiahol k obnove svojho vzkriesenia. Je to tu na svete vrchol zmluvy lásky medzi Bohom a jeho ľudom: znak a prameň kresťanskej radosti, príprava na večný sviatok” (bod 58; porov. Gaudete in Domino, záver).
Zdroj: Liturgia, Časopis pre liturgickú obnovu, Ročník X. č. 4/2000
Videá