Ako počať a priviesť na svet Ježiša - - katechéza Sv. O. Františka

Lk 1,30-31.34-35

Anjel povedal [Márii]: „Neboj sa, Mária, našla si milosť u Boha. Počneš a porodíš syna a dáš mu meno Ježiš“. […] Mária povedala anjelovi: „Ako sa to stane, veď ja muža nepoznám?“. Anjel jej odpovedal: „Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni“.

 

Drahí bratia a sestry, dobré ráno!

Dnešnou katechézou vstúpime do druhej fázy dejín spásy. Po tom, čo sme kontemplovali Ducha Svätého v diele stvorenia, budeme ho niekoľko týždňov kontemplovať v diele vykúpenia, teda v diele Ježiša Krista. Prechádzame teda k Novému zákonu a uvidíme Ducha Svätého v Novom zákone. 

Dnešnou témou je Duch Svätý pri vtelení Slova. V Lukášovom evanjeliu čítame: „Duch Svätý zostúpi na teba – Mária - a moc Najvyššieho ťa zatieni (dosl. rozprestrie nad tebou svoj tieň)" (1, 35). Evanjelista Matúš potvrdzuje tento základný údaj týkajúci sa Márie a Ducha Svätého, keď hovorí, že Mária „počala z Ducha Svätého“ (1, 18).

Cirkev prevzala túto zjavenú skutočnosť a veľmi skoro ju umiestnila do srdca svojho Vyznania viery. Na ekumenickom koncile v Carihrade (Konštantínopole) v roku 381 - ktorý definoval božstvo Ducha Svätého - sa tento článok stal súčasťou „Kréda.

Je to teda ekumenická skutočnosť viery, pretože všetci kresťania spoločne vyznávajú ten istý Symbol viery. Katolícka zbožnosť z neho od nepamäti čerpá jednu zo svojich každodenných modlitieb - Anjel Pána.

Tento článok viery je základom, ktorý nám umožňuje hovoriť o Márii ako o Neveste par excellence, ktorá je obrazom Cirkvi. V skutočnosti Ježiš - píše svätý Lev Veľký – „tak ako sa narodil z Ducha Svätého z panenskej matky, tak aj Cirkev, svoju nepoškvrnenú nevestu, robí plodnou životodarným dychom toho istého Ducha“ [1]. Na túto paralelu nadväzuje dogmatická konštitúcia Lumen gentium, ktorá hovorí:

„Mária pre svoju vieru a poslušnosť, zatienená Duchom Svätým, porodila na zemi, bez styku s mužom, toho istého Božieho Syna [...] Tak aj Cirkev, ktorá rozjíma o Máriinej tajomnej svätosti Panny, nasleduje jej lásku a verne plní Otcovu vôľu, stáva sa matkou tým, že verne prijíma Božie slovo: lebo ohlasovaním a krstom rodí pre nový, nesmrteľný život deti počaté z Ducha Svätého a narodené z Boha“ (č. 63, 64).

Na záver uvádzame praktickú úvahu pre náš život, ktorú naznačuje naliehavosť slovies „počať“ a „porodiť“ vo Svätom písme. „Hľa, panna počne a porodí syna“ (Iz 7, 14); a anjel hovorí Márii: „Počneš syna, porodíš ho“ (Lk 1, 31). Mária najprv počala, potom porodila Ježiša: najprv ho prijala do seba, do svojho srdca a tela, potom ho porodila.

Podobne je to u Cirkvi: najprv prijíma Božie slovo, necháva ho „prehovoriť k svojmu srdcu“ (porov. Oz 2, 16) a „naplniť svoje útroby“ (porov. Ez 3, 3), podľa dvoch biblických výrazov, a potom ho rodí svojím životom a kázaním. Druhá aktivita je bez prvej neplodná.

Aj Cirkev, ktorá je postavená pred úlohy, ktoré presahujú jej sily, si spontánne kladie tú istú otázku: „Ako je to možné?“. Ako je možné ohlasovať Ježiša Krista a jeho spásu svetu, ktorý akoby hľadal len blahobyt? Aj odpoveď je rovnaká ako vtedy: „Dostanete silu Ducha Svätého“ (Sk 1, 8). Bez Ducha Svätého Cirkev nemôže napredovať, Cirkev nerastie, Cirkev nemôže ohlasovať.

To, čo sa hovorí o Cirkvi vo všeobecnosti, platí aj pre nás, pre každého pokrsteného. Každý z nás sa niekedy v živote ocitá v situáciách, ktoré sú nad jeho sily, a kladie si otázku: „Ako zvládnem túto situáciu?“. V takýchto prípadoch pomáha zopakovať si to, čo povedal anjel Panne Márii: „Bohu nič nie je nemožné“ (Lk 1, 37).

Bratia a sestry, pokračujme teda aj my zakaždým na našej ceste s touto upokojujúcou istotou v srdci: „Bohu nič nie je nemožné“. A ak tomu budeme veriť, budeme vidieť zázraky. Pre Boha nie je nič nemožné. Ďakujem vám.

Preklad Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu – Vatican News, Andrej Klapka, Martin Jarábek
Poznámka: [1] Discorso 12° sulla Passione, 3, 6: PL 54, 356.

 

Katechezy: 
Súvisiace: 

Videá